De zoektocht naar de juiste schoen

Schoenen-1

Ik ga proberen een persoonlijk dilemma van me af te schrijven, leest u vooral mee met deze therapeutische aangelegenheid.

Schoeisel voor op de motor is er in alle geuren en kleuren, maar eigenlijk is het allemaal zwaar, lomp en loopt vooral erg slecht. Motorboots zijn natuurlijk ook niet bedoeld om mee te lopen, ze zijn ervoor om je poten veilig te houden en ondersteuning te bieden bij het wildpoepen, euh, langdurig staan bij offroad rijden. Dat zou dus inhouden dat je een extra paar schoenen mee moet nemen als je te voet verder wil of een dagje vrij neemt van de motor om de omgeving te verkennen. De oplettende lezer raad het al, dat vind ik vervelend en stom, heel stom.

Ik rij al jaren met stevige boots en geen motorlaarzen. Mijn motor is namelijk mijn enige vervoer en als ik ergens aankom wil ik gewoon kunnen lopen en niet als een idioot met O-benen en klompvoetjes rond strompelen. Wonder boven wonder zijn mijn lederen boots waterdicht, zelfs bij kamperen in een drassig weiland (lees zwembad) en meer dan 35mm regen. Deze zijn natuurlijk ook goed waterdicht te houden door regelmatig ze stevig in het vet te zetten. Nadelen heeft het natuurlijk ook, bij lang staan op de motor raken met mijn voeten sneller vermoeid dan met echte motorboots. Bij een ongeval – even afkloppen – zullen mijn lederen boots ook minder bescherming bieden, niet de fijnste trade-off natuurlijk.

Welke opties zijn er nou voor een lange vakantie?

  • Motorboots, veilig en stevig. De juiste keus voor op de motor, maar dat zit je niet altijd en motorboots lopen verschrikkelijk (natuurlijk persoonlijke ervaring). Motorboots zonder gore-tex raad ik overigens af, ga gewoon voor écht waterdicht
  • Stevige leren boots, minder veilig. Ze zullen schaafwonder voorkomen, maar er is meer kans op botbreuken. Lopen een stuk beter en zitten fantastisch, maar zijn ook minder stevig bij langdurig staan waardoor dat meer energie kost. Gebruik genoeg vet om ze waterdicht te houden.
  • Hike (berg) schoenen, veilig en stevig. Goede bergschoenen zijn fantastisch, maar hebben vaak een erg bolle/dikke neus wat niet lekker schakelt. Ze lopen wel uitstekend, daar zijn ze immers voor bedoeld. Hier ook gewoon kiezen voor gore-tex! Let wel op je veters, zeker met een ketting aangedreven motor.
  • Legerkisten, afhankelijk van welk model je hebt zijn deze doorgaans fantastisch op de motor. Zijn alleen niet allemaal waterdicht, de jungle en desert varianten zijn juist bedoeld snel te drogen inplaats van de voeten droog te houden. Niet elke kist is van dezelfde kwaliteit (bezuinigingen bij defensie…). Goed zoeken en je hebt mooie die een leven lang mee gaan. Hier ook weer opletten met de veters.

Na deze samenvatting weet ik het nog steeds niet. Echte motorboots worden het niet, maar dat komt ook omdat ik geen zin heb om geld uit te geven aan nog een paar waar ik mogelijk mijn poten op stuk loop.

Wat ik wel meeneem is een paar teenslippers. Daarnaast kreeg ik de tip om voor een paar euro waterschoenen aan te schaffen. Goedkoop, kleine pakmaat en handig voor het afkoelen in rivieren vol scherpe klote keien.

Schoenen zijn natuurlijk een zeer persoonlijke aangelegenheid, net als wildpoepen. Er zijn vast mensen die prima lopen op motorboots, maar dat zijn vast ook de mensen die niet goed afvegen. Enfin, wat het voor mij gaat worden is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat ik ga kiezen voor 1 paar boots en teenslippers/waterschoenen en geen tweede paar normale schoenen mee ga zeulen, de boots zullen het allemaal moeten doen.

20 Comments
  1. jjwa
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 7, 2013 | Reply
  2. Keeees
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 7, 2013 | Reply
  3. Jochem
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 7, 2013 | Reply
  4. BMWDubble
    June 7, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus
      June 7, 2013 | Reply
      • maurice
        September 4, 2013 | Reply
        • Janus
          Janus de Visser
          September 4, 2013 | Reply
  5. September 4, 2013 | Reply
    • Janus
      Janus de Visser
      September 4, 2013 | Reply
  6. Daniël Wijkhuise
    Daniël Wijkhuise
    September 11, 2013 | Reply
  7. maurice
    September 12, 2013 | Reply
  8. Rob
    December 15, 2013 | Reply
  9. Nico
    February 19, 2014 | Reply
  10. zomer_vf1100c
    March 30, 2014 | Reply
  11. Jos
    April 2, 2015 | Reply
  12. Alexander
    September 15, 2016 | Reply

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Blog: Back Home From Home Blog: East Infection Blog: Maasland naar Nepal Blog: Op weg naar het noorden Blog: Peters grote motorreis Blog: We Want Adventure Filmpjes & verslagen
colledellassietta_01
Offroad route: Cresta dell’Assietta (Italië)

De bergkam Cresta dell’Assietta is een 36 kilometer lange onverharde weg die nergens...

ElspethBeard
Elspeth Beard – Riding into History

In dit korte filmpje spreekt de Britse dame Elspeth over haar...

dirtbikeadventurelaos_header
Reizen: dirtbike avontuur in Laos

Oliver Asbach maakte een documentaire over zijn motoravontuur in Laos. Hij...

Bagage, kit & pakken Eten, drinken & koken Kleding Overnachten Sleutelen Universeel
xl350_carburetor_before_ultrasonic_cleaning-768x1024
How to: Carburator revisie met ultrasoonreiniger

Wanneer je een oudere motor koopt, is deze voorzien van carburatoren...

howto_banden_herstellen_11
How to: Snel herstellen van een motorband

Zat je net helemaal in je ritme, sta je plots aan...

Motorchef01
MotorChef 2017 de samenvatting

Wij doen maar wat. Eigenlijk doet iedereen maar wat, maar meestal...

Kamperen Kleding Motoren Reisverslagen & boeken Tenten Tools Vakmanschap
Foto6
Product Review: Hippo Hands

Deze review werd geschreven door lezer Rik Noorman. Na het besluit...

somewhere else tomorrow 2
Somewhere else tomorrow [DEEL 2!]

Als er iemand is geweest die voor mij een inspiratiebron was...

oordoppen_test_01
Review: Oordoppen vergelijkingstest

Gehoorbescherming is hot dezer dagen. De industrie speelt daar natuurlijk gretig...

wintertreffen_eastermar_header
Tweede MotorAvonturist wintertreffen: impressie

Het hoogtepunt van de winter is voorbij gevlogen. Na het uiterste...

MA_wintertreffen_header_2018
Nog een week tot het tweede MotorAvonturist wintertreffen!

Nog maar één week… …en dan worden we wakker in ons...

MA_wintertreffen_header_2018
Tweede MotorAvonturist wintertreffen 10-11 februari 2018

Nu de eerste sneeuw en koude door de lage landen getrokken...

Discover_Overland_1
DISCOVER OVERLAND – 22/24 september – Ulicoten

Discover Overland is een kampeerweekend vol reisinspiratie, presentaties en workshops voor...

IMG_20180402_152345.jpg
Honda XL350R: back on the road

Na de snelle aankoop van mijn oude Enduro werd meteen de hele...

xl350r_01
Het zwarte gat: 1985 Honda XL350R

Ben je bekend met de aandoening van motoritis? Het is een...

poll_03
Project Enfield Bullet 350 – STEM: Hoe moet het nu verder? Herstellen, transplantatie of dieselombouw?

Nu het blok nogal stevig in de soep is gedraaid, krijgt...

Royal_enfield_Bullet_350_21
Project Enfield Bullet 350 – Operatie motorblok

Zoals dat gaat met nieuwe projecten, begon ik vol goede moed...